Friday, February 3, 2012

Benarlah....

Sesungguhnya kini semakin aku mendalami ayat "Benarlah...Sebaik-baik perancangan itu...adalah Racangan Allah". Terperinci manapun kita mengatur hidup ini...kehendak Allah membatasi segalanya. Bagaimana kita menetapkan kehidupan kita...ketetapan Allah adalah segalanya.

Tiada lambat sesaat atau cepat sesaat... Perginya mak tersayang amat terasa buat kami. Suatu kehilangan yang amat besar dalam kehidupan kami. Belum sempat kami ingin berjasa, membalas segala pengorbanan emak pada kami sebelas beradik, melahirkan, membesarkan, mendidik kami hingga menjadi diri kami sekrg...yg membentuk kami menjadi anak yg berguna...kami belum sempat membalas semua itu.

Terkilan...

"Selasa sal jaga mak tau. Esok kan mori jaga" Tak sempat dan tak berpeluang jaga mak... Tak sangka, borang mohon cuti utk jaga mak hari itu di pulangkan oleh bos tadi dan minta di tukar dgn borang cuti atas kematian. Menggigil tangan tulis, air mata mula bertakung....makkk... rindunya... maafkan sal sbb tak sempat jaga mak kat hospital.

Mak bagaikan tahu dia akan pergi selamanya meninggalkan kami, mungkin sbb itu dia berkeras tak mahu dimasukkan tiub utk bantu pernafasan. Dia nak jumpa dan berbual dgn anak-anak dia. Tapi keadaan mak yg semakin kritikal memaksa kami utk mak bernafas melalui tiub.... Mak jgn salahkan kami....sekurgnya kami adik beradik yg jauh sempat jumpa mak sebelum nafas yg terakhir...

Melihat keadaan mak yg dimasukkan tiub dan bergantung sepenuhnya pada alat pernafasan amat2 menghibakan hati kami. Sakit kan mak.... tiub tuh masuk melalui kerongkong mak yg baru sebulan dibedah utk buang tiroid mak. mesti sakit bekas luka tu. Doktor bg mak ubat tido...paling tinggi...tapi mak still berjaga, masih sedar dan nak bercakap dgn kami.... pelik kan... mak still nak bercakap...melawan ubat tidor tu Rupanya itu saat-saat akhir mak nak bersama kami. Kuatnya mak melawan sakit mak kerana kami.

Keadaan yg semakin kritikal itu membawa mak masuk ke High Dependency Ward. ICU penuh... mak di wad tuh, kami tak boleh masuk sbb doktor sedang merawat mak. Kami menunggu penuh kesabaran di luar, mengharapkan keajaiban untuk mak. Tapi mak masih sesak nafas...Doktor kata mata mak bergerak2 ke atas, mungkin dah efek ke otak. Tapi tahukan doktor...tu tanda mak diambang maut??? Ketika itu malaikat sedang di situ mengambil nyawa mak. Doktor tak tahu, aku pula tidak terfikir...dan itu menyebabkan aku mengambil peluang tidak dpt masuk ke dlm wad itu utk balik sebentar ke kuala selangor melihat anak2 ku yg berada di rumah mertua ku.

Tak sampai 5 minit kami sampai...aku mendapat panggilan dari kakak..."mak dah takder!!dah takder!! dah takderrrr!!!!" Seperti nak tercabut nyawa ini mendengarnya..."makkk" hanya itu yg aku mampu ungkapkan....

Bergegas ke hospital...melihat jenazah mak keluar dari wad menuju ke bilik mayat. Kemudian ditempatkan kedalam van jenazah...semua itu aku lihat...tidak mahu satupun ku ketinggalan... Sampai dirumah mak, aku mencari kain batik lepas...Tak susah, betul2 dalam almari cermin...paling atas...seperti mak sudah sediakan di situ...Menangis terjelepuk...kalau mak tahu mak dah sampai masanya...kenapa mak tak nak beritahu kami.... Kami bentang tilam utk mak selesa dipembaringan....Yassin mula kedengaran diselang esak tanggis...Pukul 2.05am 31hb Januari 2012 mak meninggalkan kami...Kembali ke Maha Pencipta....

Fajar mula menyising...menggantikan hari semalam....Masa untuk kami menguruskan jenazah...Semuanya berjalan dengan lancar dan teratur....Kami 8 beradik perempuan, seorang menantu cucu...memandikan jenazah mak... sangat mudah...sambil alunan kalimah Allah...kami meneruskan hingga jirusan terakhir oleh setiap anak-anaknya. 9 jirusan...kami 9 orang...berselang seli... Melihat tiada lagi kerutan di dahi mak....mak dah tak tanggung sakit kannnn..Inilah kuasa Allah. Allah sayangkan mak. Tak mahu mak menanggung sakit kanser lama-lama...Muka mak sentiasa tersenyum...Semasa mandikan mak terlihat bibir mak terkatup rapat. Seolah-olah tidak mahu air masuk ke dalam....Mak bagaikan masih hidup....

Selesai jenazah mak diuruskan...kami seorang demi seorang mencium mak buat yang terakhir. Kemudian abah datang hanya lihat mak sesaat kemudian melangkah kebelakang...Abah tidak dpt menahan sebak hatinya...Air mata hampir jatuh tp ditahan...Abah terlalu tabah...ketabahan abah kuwarisi...Aku dapat menahan air mata dr terlerai...memujuk kakak-kakak yang tidak dpt menahan kesedihan hati....Entahlah...aku lemah bila keseorangan...di depan orang aku mendpt kekuatan yg entah dr mana...Yang pasti bukan dari mak...mak lain...tgk hidustan pun mak nangis kan makkk...Lepas ni kalau tgk cite bolywud tu mesti sal nangis gak...tapi nangis sbb mak takder nak tgk sekali sama-sama.... Mak...hati mak lembut bagaikan sutera...mak mudah tersentuh....tapi mak kuat....siapa pun buat mak...mak dpt menahan kesedihan hati nya sorang-sorang... Biarpun hati mak banyak terluka...tapi sentiasa mengukir senyuman....itulah Mak...

Teringat kembali sejenak mengetahui mak telah pergi, hujan mulai turun menyimbah bumi. Hujan renyai bagaikan sayu mengiringi pemergian yang kami kasihi. Hujan turut mengiringi jenazah mak ke tanah perkuburan. Sampai di sana hujan berhenti....seperti memberi kami ruang untuk menyelesaikan jenazah dengan sebaiknya....Alhamdullilah...semuanya selamat...

Semalam kami sambut hari lahir mak dengan linangan air mata... Yassin...dan Al Fatihah untuk mak dihari lahir mak kini... 02.02.12... Selamat Hari Lahir Mak.... Mak tak berkesempatan sambut tp mak dah tahu...mak tahu mak tak kan sambut beday dia lagi.... Mak kata pada kakak..."Mak tak mahu sambut besday" tapi mak....kenapa kami kena sambut jenazah mak??? Al Fatihah...Semoga roh mak dicucuri rahmat...

Mak....kami anak2 mak ramai mak...cucu-cucu mak...menantu-menantu mak... Kami semua akan mendoakan kesejahteraan buat mak "disana" . Amanlah mak di sana... Kami akan menangis kehilangan mak...tapi kami bukan meratapi pemergian mak...Mak jangan susah hati ye...Biasalah jiwa insan...disaat rindu menggamit hati....pasti air mata ini akan jatuh ke pipi.

Buat kakak-kakak...abang-abang...kita masih ada abah kan...hargai dia seblum terlambat... Kita masih ada antara satu sama lain kan...Kita biarkan mak pergi dengan tenang...itu yang terbaik untuk mak dari menanggung kesakitan penyakit dia. Doa kesejahteraan mak di sana....

Mak...rosalina sayangkan mak. Ini nama yang mak beri saat sal dilahirkan... Satu-satunya anak mak yg mak berikan nama kan mak.... hhehehe mak tgk tu mak...kakak2 yg baca dah jeles tu... tak mo tulis panjang2 lagi...air mata tak benti mengalir dr tadi....Kalau mak pusing-pusing lawat anak2 mak....jangan lupa sal ye...Tak sempat bawak mak gi umah baru sal. Tapi mak mesti tahu kat manakan....malam tu mak kan dah datang.... mekasih mak....

2 comments:

Recommended Post Slide Out For Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...