Thursday, July 26, 2012


Kosong...kosong...kosong...

Kaki tetiba terasa ingin naik ke bilik arwah... melangkah anak tangga satu persatu...berat..tapi hati memberontak ingin ke atas. Rasa hiba mula menyelubungi diri... Katil yang biasanya arwah selalu rapikan untuk anak2 dia yang dtg bermalam di situ dah tiada... di katil itulah aku selalu duduk mengadap bilik arwah sambil berborak2 dgn arwah yg berada dlm biliknya... Nak masuk bilik arwah dah terkunci kemas...terdiri di sudut memerhatikan segenap penjuru....kosong.....terasa kosong... kaki lemah menuruni anak tangga....


Itulah hari pertama ramadhan, semasa berbuka puasa di rumah Arwah mak. 

Hmmm.. mungkin ni puasa yang terakhir kami berkumpul adik beradik di sini. Sebelumnya masa nak datang tu hati mmg berat sgt. Tp bila pikirkan...ni je masa nak jumpa adik beradik yg dah lama tak kumpul ramai-ramai...hati terus membuak2 nak datang. 

Sempat lagi buat red velvet cake untuk hidangan berbuka puasa. Krim agak masam maklumlah tengah berpuasa...tp alhamdullilah...habis licin kek. 

Sampai2 di rumah arwah seperti tercari-cari mak...tiba2 mcm tersedar dia dah tiada. Kaki terus melangkah masuk...duduk di ruang halaman tempat mak selalu duduk tgk cucu-cucu dia bermain di laman. Mcm cacing kepanasan...rasa tak sedap hati..tak selesa..terus bangun melangkah ke rumah kakak ipar...jumpa abah di sana...ajak abah ke rumah mak untuk berbuka puasa...nak masuk waktu dah ni.. Bila abah ada, abang2 ipar mula berbual mesra dgn abah...terasa sedikit kecerian di situ...

Azan berkumandang...seteguk air penghilang dahaga... banyaknya lauk...tp mmg biasa keadaan mcm ni kalau ada jamuan di rumah arwah... klu tak memasing masak bawak dtg, kami order katering. Kali ni masak lemak daging salai, ayam goreng rempah, sambal udang petai, sup ikan merah, sambal belacan dan ulaman menjadi hidangan kami... semuanya lauk kegemaran arwah.

Selesai berbuka pinjam rumah kakak ipar untuk solat maghrib, memandangkan rumah mak penuh bilik sume dgn kakak2 yg solat...Kemudian setelah dirikan solat, kembali ke rumah mak dan berbual2 dgn kakak2. Semuanya nampak gembira jumpa sesama sendiri...seronok agaknya bualkan mcm-mcm hal...tp jauh di sudut hati masing2 tersedu menahan tangisan. Jangan sorang mulakan...nnt akhirnya sume akan join menangis...Sian arwah...mungkin dia datang mlm tu...klu tgk anak2 dia nangis mesti dia sedih. Jadi semuanya menahan hati.

Kami rindukan mak... Al Fatihah buat mak tersayang


Recommended Post Slide Out For Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...